perjantai 1. tammikuuta 2016

Uusi vuosi uusine lupauksineen?

Uusi vuosi on se hetki on monet lupaavat niin itselleen kuin läheisilleenkin kaikkea ja mahdollista. Tosin onhan se myös looginen hetki muutoksille; vuosi on vaihtunut, voihan sitä silloin muuallakin kuin kalenterissa kääntää uuden lehden. 



Itse en yleensä ottaen ole uuden vuoden lupauksia juurikaan tehnyt, en ole viettänyt tipattomia tammikuita saati sitten karkkilakkoa pidempää aikaa. Nyt kuitenkin ajattelin, että mitä jos tekisinkin ensimmäistä kertaa itselleni ihan julkisesti uuden vuoden lupauksen - tulisiko se silloin paremmin pidettyä? :D

Työkaverini ovat puhuneet olevansa vuoden karkkilakossa - niin suuria en lähde tavoittelemaan :D Ajattelin, että jos tammikuun verran nyt pyrkisin mahdollisimman pitkälle välttelemään valkoista sokeria eli karkin lisäksi myös muutkin herkut olisivat pannassa. Jos saisi taas käännettyä tämän herkutteluvaiheen pois päältä sinne terveellisempään päin; aiemminkin olen pitkiäkin pätkiä herkutellut lähinnä tummalla suklaalla - mitä riittää se pala tai kaksi ja makeanhimo on tyydytetty. :)



Valkoisen sokerin pannaan asettaminen on tullut mieleen myös lukiessani mielenkiintoisia artikkeleita aiheesta, myös Karkkipäivän Sanni on asiaa blogissaan tuonut esille ja itse olen näitä lukiessa vain kovasti nyökytellyt - mitä siis jos tuon nyökyttelyn sijaan myös yrittäisin tehdä konkreettisesti jotain?

Herkuttelupannan lisäksi tarkoitukseni olisi myös lisätä sitä liikuntaa - niinhän siinä sitten kävi, että Yoogaian testijakson jälkeen se sitten jäi. Sairastelu katkaisi hyvältä näyttäneen alun enkä sitten saanut millään potkittua itseäni takaisin liikkeelle. Syksy kaikkinensa muutoinkin on töidenkin puolesta ollut sanalla sanoen rankka mihin ehdoton lääke olisi ollut se liikunta, mutta jos ei töiden jälkeen saa itseään sohvalta mihinkään liikkeelle niin ei - ankea pitkittynyt syksysääkään ei tässä auttanut :/ Yoogaian siis koin ihan aidosti ja oikeasti hyväksi ja itselläni toimivaksi jutuksi kun vain saisi sen tietyn rutiinin siihen hommaan - ja näin vähän ajattelinkin, että olisinkohan saanut toiseksi lupaukseksi vaikka aloitettua tuon joogailun Yoogaian välityksellä!? Siellähän on myös mindfulnessia, joka olisi taatusti enemmän kuin hyvä harjoittelukeino kun työ on henkisesti melkoisen uuvuttavaa.

Eli minun uuden vuoden lupaukseni ovat tammikuussa valkoisesta sokerista mahdollisimman pitkälle pidättäytyminen sekä liikunnan lisääminen siitä tämän hetkisestä 0-tasosta edes pykälän ylöspäin - nämä olisi toivomuksena saada osaksi arkipäiväistä elämää parantamaan omaa jaksamista.





Oletko sinä tehnyt nyt tai aiemmin uuden vuoden lupauksia ja/tai kuinka niihin itse suhtaudut?

2 kommenttia:

  1. Toissa vuonna taisin olla sokerittomalla. Se onnistui hienosti ja pahin turvotus lähti pois. Nyt kun olen hoksannut fodmap -ruokavalion niin sillä saan masun tarvittaessa kuriin. Nythän syön vähän miten sattuu, liikuntakin on jäänyt aika vähiin. Jumppa ja jooga on talvilomalla, salille en ole päässyt käden takia mutta onneksi aina voi lenkittää Hippua!
    Tsemppiä sokerittomaan! Itselle herkun korvikkeeksi käy rahka marjoilla. En tiedä onko Nutellasta mitään sokeritonta versiota mutta Nutella-banaani-riisikakut on ainakin kevyempi herkku ja 1-2 vie makeanhimon pois. Myös pakastettu banaanimörssö pähkinöillä on tosi hyvää. Jooga on kiva laji ja sitähän voi harrastaa edullisesti Kansalaisopiston kautta :) minä tykkään joogasta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla onneks se makeanhimo on yleensä talttunut vähän kuin itsestään kun vain tästä kierteestä olen päässyt :D Mutta kiitos noista vinkeistä, pitää kokeilla - mansikoita ja mustikoita löytyy pakkasesta aika runsain mitoin, kiitos vanhempieni <3

      Poista

Kommentoi, kysy, utele... kaikki kommentit ovat tervetulleita :)

Mintun ystäville

Rakastan varsinkin talvisin täyteläisiä vartalovoiteita ja katselin jo joulupakkauksista sillä silmällä tätä herkullista tulokasta: ...

Luetuimmat