maanantai 20. syyskuuta 2021

Kevyempi olo

Toivottavasti ette ole kyllästymiseen asti kuulleet elintapamuutoksestani, tänään nimittäin vielä hieman lisää. :D


Kertauksena jos et jaksa plärätä vanhoja postauksia; päätin reilu vuosi sitten, että olisi aika laittaa elintapoja kuntoon ja lisäboostia saadakseni osallistuin Vahavan nettivalmennukseen, joka antoikin loistavaa lisäpontta ennen kaikkea tuon ruokavalion suhteen. Toki ajatuksena oli myös painonpudotus, koska minulle oli raskauden jälkeen jäänyt muutamia ylimääräisiä kiloja. Mutta elintapamuutoksen pohjimmaisena tarkoituksena sen ei mielestäni kannata olla, koska se ei kanna pitkälle - ainakaan itselläni. Omalla kohdalla tavoitteena olikin siis ehdottomasti parempi vointi kokonaisvaltaisesti, jonka sivutuotteena pääsisin takaisin entisiin mittoihini. Sainkin viime syksyn aikana ruokavaliosta niskalenkkiotetta ja sitä myötä painokin lähti tippumaan. Ja tämä ei tosiaan vaatinut todellakaan mitään nälkäkuuria tai dieettiä vaan yksinkertaisesti ruokavalion järkeistämistä eli ennen kaikkea niiden herkkujen järkeistämistä. Viime syksynä löysinkin ihanan uuden herkun; jäiset vadelmat :D

Keväällä sitten lisääntyneen ajan myötä sain lisättyä joukkoon myös liikuntaa aluksi lenkkeilyn muodossa. Jostain maaliskuulta lähtien sain vihdoinkin otettua hulavanteen jatkuvaan käyttöön (ja sillä todellakin saa helposti sulatettua ne jenkkakahvat pois!). Kesällä innostuin FitFarmin tarjouksen myötä joogan ja pilateksen maailmasta. Nämä toivottavasti tulevat myös jatkossakin pysymään matkassa mukana, koska näyttöpäätetyöskentelyn myötä ovat hyvinkin tärkeässä roolissa, että saan pidettyä kroppani työkuntoisena. Istumatyö todellakin tappaa ja sainkin siitä eräänlaisia maistiaisia kesällä järkyttävän selkäkivun muodossa. Liike on lääke.


Keväällä luin/kuuntelin myös useamman mielenkiintoisen kirjan, joka innosti lisää ruokavalion suhteen. Lisäksi ruokavaliosta on paljon puhuttu endometriiosiryhmässä. Niillä pienillä valinnoilla voi olla uskomattoman suuri vaikutus myös erilaisiin sairauksiin - sellaisiinkin joita ei ruokavalioon heti yhdistäisi. Monet endometrioosia sairastavat ovat kokeneet oireiden helpottuvan mm. vähentämällä/jättämällä pois maitotuotteet, sokerin ja vehnän. Pakko sanoa, että olen myös omalla kohdallani huomannut aivan saman. Keväällä innostuinkin kotoa karsimaan käytöstä vehnän ja valkean sokerin pois ja olen näitä korvannut paremmilla vaihtoehdoilla. Leipominen onnistuu muuten loistavasti myös ilman näitä! Mitenkään tiukkapipoinen en näiden suhteen ole ollut, mutta varsinkin jos lipsahdus venyy pidempiaikaisesti, huomaan kyllä omassa voinnissani selkeästi muutokset. Turvottaa ja yksinkertaisesti koskee.


Elintapamuutosta miettiessä kannattaa lähteä liikkeellä pienin askelin ja näin itsekin tein. Aloitin ruokavaliosta ja lisäsin sitten pikkuhiljaa mukaan itselleni mielekästä liikuntaa. Ihminen vaatii lukemattoman määrän toistoja ennen kuin jostain tavasta tulee rutiini ja tämä onkin hyvä pitää mielessä. Lisäksi on rajallinen määrä uusia asioita mitä pystyy yhdellä kertaa omaksumaan. Ei kannata koko elämää yrittää laittaa kuntoon kerralla. Lisäksi kevään kirjoista hyvä oppi oli se, että jos jotain jättää pois (esim. karkit), tulee miettiä sille jokin korvaava asia. Herkuillekin on olemassa paljon terveellisiä vaihtoehtoja ja ne vaikeimmat pari viikkoa kun kestää niin sitä sokerihammastakaan ei enää kolota entiseen malliin.

Seuraava askel itselläni voisi olla eläinperäisten tuotteiden vähentäminen ruokavaliosta. Maitotuotteita meillä menee lähinnä turkkilaisen ja kreikkalaisen jogurtin muodossa ja yritänkin lähteä testaamaan näillä korvaavia tuotteita. Lisäksi haluaisin niin terveydellisten kuin ekologistenkin syiden vuoksi vähentää kokonaisuudessaan lihansyöntiä. Onneksi tähän on todella paljon hyviä vaihtoehtoja nykyisin. Mutta olisiko sinulla hyviä vinkkejä miten itse olet vähentänyt eläinperäisten tuotteiden käyttämistä ruokavaliostasi?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi, kysy, utele... kaikki kommentit ovat tervetulleita :)

Body superfood

*)mainoslinkki Ihon suojaamisen lisäksi auringolta, kesällä on tärkeää muistaa kosteuttaa janoista ihoa: * Garnier Body Superfoo...

Luetuimmat