torstai 8. heinäkuuta 2021

Elintapamuutos

Tein viime kesän lopulla elintapamuutoksen, koska rehellisesti sanottuna väsyneenä olin tullut tarttuneeksi liian usein sokerisiin herkkuihin (sekä ehkä niihin suolaisiinkin) ja saanut itseni kunnolla herkkukoukkuun. Sokerin suhteen ole kaikista herkin koukuttumaan, mutta selkeän riippuvuuden oireita huomasin itsessänikin. Homma lähti alulle ruokavaliosta, joka onkin ehdottomasti se elintapojen kulmakivi, ja vauhtia siihen sain Vahavan ruokavaliovalmennuksesta. Pelkällä ruokavalion kuntoon saamisella sai jo huikeita muutoksia aikaan eikä pelkästään kiloissa ja senteissä vartalolla vaan yksinkertaisesti omassa voinnissa. Tiedä vaikka tämä muutos olisi ollut se josta sain potkua tehdä sen suuren ja pelottavan päätöksen ja irtisanouduin vakityöstä.


Alkuvuonna minulla oli hieman enemmän aikaa itselleni ja hyvinvoinnille, minkä hyödynsinkin niin psyykkisen ja fyysisenkin voinnin kohentamisella. Luin paljon erilaisia self-help -teoksia, jotka auttoivat itseäni eteenpäin. Näistä on mainittava ehdottomasti Eroon makeanhimosta -kirja, josta sain vielä lisää potkua muuttaa ruokavaliota entistä parempaan suuntaan. Tarkoituksenani ei ole täysin sokeria tai raffinoita hiilareita poistaa ruokavaliosta, mutta olen niitä saanut todella tehokkaasti karsittua mihin olen tyytyväinen. Kotiin ostankin herkuiksi mieluummin marjoja, hedelmiä (niin tuoreita, pakasteita kuin kuivattujakin) ja tummaasuklaata. Kesällä olen kyllä jäätelöäkin jonkin verran ostanut eli tosiaan en ole tiukkapipo tämän suhteen. Tuon mainitsemani kirjan yksi tärkeimmistä opetuksista oli se, että jos jotain jättää ruokavaliosta pois niin tulisi se jollain korvata. Tuo onkin varmaan syy miksi monilla elintapamuutokset eivät ota tulta alleen, jätetään vain herkkuja pois eikä korvata näitä terveellisimmillä vaihtoehdoilla.

Elintapamuutokset ovat aina hitaita ja sen vuoksi ei kannata lähteä muuttamaan koko palettia kerralla. Olenkin tyytyväinen siihen, että aloitin ruokavaliosta ja kun se alkoi olla hallinnassa (ja voimavaroja oli itselläni tarpeeksi..) jatkoin hommaa lisäämällä elämääni lisää liikuntaa. Alkuvuonna se oli vielä helpohkoa, koska aikaa oli enemmän käytössä. Tällöin aloitin lisäämällä mukaan lenkkeilyn sekä keväällä hulavanteen pyörittelyn (15 minuuttia päivittäin). Tuo hulailu ihan todellakin saa muutoksia aikaan eikä todellakaan ole suotta kehuttu helpoksi ja tehokkaaksi menetelmäksi kadonneen vyötärön metsästämiseen. Alussa toki tekee kipeää ja melkoisia mustelmia, mutta varsin nopeasti homma alkaa sujua kuin itsestään. (Kannattaa muistaa pyöritellä vanteella kumpaankin suuntaan.)


Toukokuussa aloitin työt, joka toki tarkoittaa sitä, että päivästä iso osa kuluu siellä. Näin ollen lenkkeily on vähentynyt hyvin radikaalisti eikä työmatkaliikuntaakaan juurikaan tule, koska teen töitä hyvin pitkälti etänä. Lisäksi työni on näyttöpäätetyötä ja olen jo aikaisemmassakin työssäni havainnut sen, että kaipaisin jonkin liikuntamuodon millä pitää kroppa kunnossa ihan jo työn vaatimusten takia. Istumatyö tappaa kuten sanotaan. Nyt kesällä innostuinkin hyödyntämään FitFarmin tarjouksen ja nappasin alle 20 euron hinnalla itselleni kaksi treenikurssia. Toinen näistä sisältää joogaa ja pilatesta, toinen on vatsalihastreeniä. Aivan ehdottomasti nappivalinnat ja löysin ehkä itselleni sen liikuntamuodon, jota olen kaivannut. Pilates taitaa nimittäin olla se minun juttuni!

Ihmiset ovat kovia keksimään tekosyitä ja niin itsekin liikunnan suhteen. Koskaan ei olevinaan ole aikaa ja nyt yksinhuoltajana fakta on, että sitä lapsivapaata on oma haasteensa järkkäillä. Ja kun toisaalta niitä lapsivapaita on niin rajatusti niin ehkä ensimmäisenä ei ole mielessä käyttää sitä kuntosalilla tms. hikoillen. Mutta ratkaisujakin näihin ongelmiin on, nimittäin kotijumpat! Onhan se oma haasteensa saada 3-vuotias viihtymään keskenään sen noin 30 minuutin ajan, mutta ei mahdotonta. Tv ei ole se paras lapsenvahti, mutta onneksi tuosta jumppa-ajastakaan huolimatta ruutuaika ei neidillä mahdottoman pitkäksi veny. Nämä treenit kestävät kuusi viikkoa ja ajatuksena on sen jälkeen katsoa jotain toista kautta jatkoa kotitreenille nimenomaan pilateksen ja joogan muodossa. Toivotaan, että innostus kestää :D


Oletko sinä tehnyt onnistuneen elintapamuutoksen?

4 kommenttia:

  1. Kesällä oon itse syönyt terveellisemmin, marjoja jne salaatteja, joten toivon että se motivaatio jatkuisi niinä pimeinä päivinä talvellakin!

    VastaaPoista
  2. Mä lopetin sokerin ja kaikkien viljojen myös gluteenittomien syömisen tammikuussa ja kyllä olo on aika erilainen, kun vertaa tammikuun alkuun :) En ole kokenut jääväni mistään paitsi, joten tällä elämäntavalla mennään eteenpäin - sokeria ei ole ikävä! :)

    VastaaPoista
  3. Tulee kyllä syötyä paljon herkkuja, olen ihan koukussa sokeriin ja nyt kuumana kesänä menee jäätelöä paljon.

    VastaaPoista
  4. Kesällä on tullut kyllä skarpattua syömisen suhteen. Enemmän vihanneksia, salaattia usein lounaaksi, paljon marjoja ja hedelmiä. Olen myös hurahtanut taas erilaisiin marjasmooteihin. Ne maistuvat näin kuumalla ja niillä voi kivasti myös viilentää itseään. Olen yrittänyt myös jättää pois karkit mutta tilalle onkin sitten kesällä hiipinyt jäätelö, jota tulee kyllä syötyä päivittäin :D

    VastaaPoista

Kommentoi, kysy, utele... kaikki kommentit ovat tervetulleita :)

Glossybox joulukuu

*)mainoslinkki Joulukuun * Glossybox saapuikin yllättäen ihan alkukuusta. Teemana boxissa on Rock&Glam ja tokikin kun kyse on joulukuis...

Luetuimmat