perjantai 1. helmikuuta 2019

Huuliherpes - tuo katala kaveri

Julkaistu alunperin 25.7.2018

Huuliherpes eli yskänrokko (Herpes Simplex tyyppi 1) on hyvinkin yleinen vaiva vaikkakin sen esiintyvyys on viime vuosina laskenutkin. Useilla tartunnan saaneilla ei oireita edes välttämättä koskaan ole, noin joka kolmannella oireita on ainakin kerran elämänsä aikana. Kyseessähän on virus, joka jää hermotumakkeeseen piilottelemaan kunnes taas aktivoituu esim. vilustumisen, stressin, uv-säteilyn tms. seurauksena. Itse kuulun valitettavasti tähän ryhmään, jolla huuliherpes aina aika ajoin nostelee päätään - onneksi kuitenkin kohtuullisen harvoin ja välillä on vuosiakin voinut mennä kokonaan ilman oireilua. Lisäksi loppujen lopuksi itselläni oireilu on melkoisen lievää ja ohittuu kohtuullisen nopeasti.

lähde: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ldk00017
Lieväoireista huuliherpestä ei välttämättä tarvitse mitenkään hoitaa, rajuoireista (laaja rakkulonti, kuume, huonovointisuus) vaatii toisaalta taas aina lääkärin hoidon. Useamman kerran vuodessa uusiutuvaa huuliherpestä on mahdollista ehkäistä estolääkityksellä ja kyllähän nykyisin viruslääkkeitä saa apteekista ilman reseptiäkin.

Koska kyseessä on niin yleinen vaiva niin ajattelin teille jakaa hieman vinkkejä kuinka tätä vaivaa voi kokeilla hoitaa kotosalla (nimenomaan tuota lieväoireista). Itse olen kertaalleen viruslääkekuurin huuliherpekseen syönyt ja kyllähän se nopeasti tehosi, mutta mieluummin kuitenkin kokeilen muita konsteja koska omalla kohdallani vaiva on enemmänkin kosmeettinen.

lähde: https://www.yliopistonapteekki.fi/zovirax-emulsiovoide-5.html

Kaikille on varmastikin tuttuja valasikloviiri- ja asikloviiriemulsiovoiteet (esim. Zovirax), mutta näiden tehoste ei ole vahvaa näyttöä ja toisaalta muistelen jostain lukeneeni, että näiden teho laskee varsin nopeasti ensimmäisten käyttökertojen jälkeen. Itse en olekaan näihin vuosikausiin rahojani tuhlannut, koska olen jo aikoja sitten todennut tehon omalla kohdallani kadonneen. (Jos sinä et ole aikaisemmin käyttänyt voiteita niin kannattaa toki kokeilla ja aina joukossa voi olla myös niitä kenellä näiden teho ei häviä.)


Itselläni on jo pitkään ollut käytössä Compeed huuliherpeslaastarit, jotka helpottavat jossain määrin oireita sekä huuliherpeksen näkyvyyttä. Pelkästään näillä en kuitenkaan pärjää vaan myös jotain muuta rinnalla on oltava. Lueskelin pari vuotta sitten netistä vinkkejä ja törmäsin aminohappoon nimeltä L-lysiini.


Tämä on elimistölle elintärkeä aminohappo (mm. B6-vitamiinin ja kalsiumin kannalta) minkä lisäksi tämän lisäsaanti saattaa tasapainottaa tilannetta arginiinin kanssa (tätä jotkut virukset tarvitset kasvaakseen). Oman purkkini olen tilannut iHerb:stä, mutta tuotetta löytyy myös Suomesta (josta tulenkin tämän jatkossa hankkimaan). Omalla kohdallani olen kokenut tämän toimivan todella hyvin, jopa ehkäisseen rakkuloinnin jos olen tarpeeksi ajoissa huomannut tabletin ottaa - minulla siis tämä ei ole jatkuvassa käytössä.

Yritin metsästää myös muita vinkkejä tuotteista mitkä voisivat huuliherpeksen ehkäisyssä ja/tai hoidossa auttaa:
- hunaja (itselläni tämä ei valitettavasti ole toiminut) / propolis
- sinkki suun kautta / sinkkivoide (jälkimmäistä testasin kertaalleen, pitää vielä uudelleen kokeilla..)
- pihkasalva
- jodi (Betadine)
- pakuri
- teepuuöljy (tätäkin muistelisin joskus testanneeni.. tällä hetkellä kotoa löytyy jojoba-teepuuöljy, en tiedä ajaako tämä saman asian vai pitäisikö olla puhdasta teepuuöljyä..)
- B12-vitamiini(suihke)
- oluthiivatabletit 
- Carmolis-tipat

Lisäksi yksi keino on myös ruokavalio; vältä argiinipitoisia ruokia (mm. suklaa, kahvi, pähkinät..) ja lisää ruokia, jotka sisältävät lysiiniä (kananmunat, juusto, maito..).

Näistä tosiaan kaikkea en ole ehtinyt vielä testailla - pihkasalva on ollut jo pitkään hankintalistalla ja nyt viimeistään se pitää testiin saada (sehän on monitoiminen kaikkeen muuhunkin).


Kärsitkö sinä huuliherpeksestä? Oletko testannut näitä tai kenties jotain muita ennaltaehkäisy-/hoitokeinoja?

16 kommenttia:

  1. Oon vuosia kärsinyt huuliherpeksestä ja kaikki mahdolliset tuotteet apteekista testanneena olen todennut, että teepuuöljy on kaikista paras sen hoitamiseen!

    Compeed huuliherpeslaastarit oli ennen pitkään käytössä, mutta koska herpes ei pääse niiden alla kuivumaan ollenkaan tuntuu, että ne vaan pitkittävät paranemis prosessia.

    Hunajaa ja hammastahnaa olen myös kokeillut ja nekin toimii, mutta ei yhtä hyvin kun toi teepuuöljy :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä käytän huuliherpeslaastaria yleensä öisin sekä kun olen poissa kotoa - ei tarvitse koko aikaa olla laittamassa huuleen jotain tökittyä ja kyllähän tuo hieman myös herpestä peittää. Mutta juuri tuosta samaisesta syystä kotona olen yrittänyt olla ilman ja käyttää muita keinoja :)

      Poista
  2. Ihme kyllä, miulla ei ole koskaan vielä huuliherpestä ollut * koputtaa puuta *.

    Ehkä se joskus vielä iskee, kun eka silmätulehduskin tuli kun täytin 27 :D Naureskelin terveydenhoitajallekin tätä, että pitkään sain olla rauhassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Osallahan tämä ei koskaan ilmene vaikka virus kehossa olisi - tai ehkä olet niitä onnekkaita, jotka eivät ole koskaan tartuntaa ylipäätään saaneet :)

      Poista
  3. Mä niin vihana huuliherpestä! Itsellä puhkeaa kerran pari vuoteen, mutta toistaiseksi lähtenyt noilla apteekin tuotteilla muutamassa päivässä.

    VastaaPoista
  4. En kärsi ja on kyllä ikävä vaiva niillä joilla olen nähnyt.

    kivaa viikkistä Mira. <3

    VastaaPoista
  5. Mulle tulee aina kun olen kipeänä :( Kamala kammotus.

    VastaaPoista
  6. Onneksi olen välttynyt tältä. Ikävä vaiva niillä joilla ole nähnyt sen!

    VastaaPoista
  7. Olen käsinyt voimakkaasta huuliherpeksesta jo 40 vuotta monta kertaa vuodessa. Olen kokeillut kaikki apteekin lääkkeet, jotka eivät oikeastaan ole auttaneet yhtään. B12-vitamiini foolihappolla on poistanut herpeksen jo yli vuoden ajaksi. Aluksi söin vitamiinia monta kuukautta joka päivä.Nyt olen syönyt enemmänkin kuuriluonteisesti aina silloin tällöin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitääkin miettiä tuon kokeilemista jos alkaa taas useammin olla. Minulla tuo l-lysiini tehoaa aika hyvin kun tarpeeksi ajoissa hoksaa aloittaa :)

      Poista

Kommentoi, kysy, utele... kaikki kommentit ovat tervetulleita :)

Active Face Serum

saatu ilmaistuote Jatketaan Ziajan tuotteiden parissa, edellinen postaus löytyy täältä . Kasvoseerumi (ovh 9,90€/30ml) lupaa uud...

Luetuimmat