sunnuntai 28. marraskuuta 2021

Saatko sinä tarpeeksi?

Julkaistu alun perin 16.8.2018

Ajankohtaisempi asia tämä on pimeän aikaan, mutta voi tästä näin kesänkin lopulla jutella - itse käyn purkilla vuoden ympäri. Mistä siis on kyse? Siitä ainoasta ravintolisästä, jota kaikille suomalaisille suositellaan eli D-vitamiinista.


D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, jota voi saada ravinnosta (kala, D-vitaminoidut maitotaloustuotteet ja rasvalevitteet), auringosta tai purkista. Täällä meidän leveysasteella elettäessä D-vitamiinin saanti jää varsinkin talvisin liian alhaiseksi, joten kaikille suositellaan 10 mikrogramman lisää vähintäänkin talvikautena.


D-vitamiini on luuston kannalta tärkeä vitamiini ja sen puute voi lapsilla johtaa riisitautiin, aikuisilla osteomalasiaan. Rasvaliukoisena vitamiinina se varastoituu elimistöön ja on näin ollen myrkyllistä suurina annoksina - kuitenkin käytännössä D-vitamiinia joutuisi melkoiset annokset ottamaan saadakseen myrkytysoireita.


Suomen 10 mikrogramman saantisuositus on varsin alhainen verrattuna siihen mitä muualla maailmassa suositellaan ja itsekin olen kuullut, että suosituksen nostamista olisi pohdittu - en sitten tiedä miksi asia on jäänyt puheentasolle. Tosin kaikki suomalaiset eivät noudata edes tätä 10 mikrogramman saantisuositusta..


Itse olen jo pidemmän aikaa pyrkinyt käyttämään ravintolisää, jossa D-vitamiinia olisi vähintäänkin se 10 mikrogrammaa - ja käytän tätä tosiaan ihan ympäri vuoden. Tällä hetkellä minulla on käytössä 25 mikrogramman Sana-Sol pureskelutabletit appelsiininmaksuisena. Pikkuiseni on myös kahden viikon ikäisestä lähtien saanut D-vitamiinilisää - vauvoilla nämä ovat ajoittain hieman hankalia aiheuttaen aika monille vatsavaivoja ja niin näitä myös meillä oli kunnes valmistetta vaihdettiin. Ei kannata jättää D-vitamiinia antamatta vaan yrittää etsiä se sopiva valmiste, sen verran tärkeästä vitamiinista kyse, eikä se puutos ihan hetkessä esille tule..


Käytätkö sinä D-vitamiinilisää?

12 kommenttia:

  1. Käytän ympäri vuoden, mutta en kesällä. Jos flunssa on iskemässä, otan kunnon annoksen ja tällä tavoin olen onnistunut jopa välttämään tulevan flunssan. Toimii.

    Ihanaa päivää Mira <3

    VastaaPoista
  2. Saan tarpeeksi, juuri olen ollut verikokeissa ja arvot hyvät :) En käytä lisäravinteita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tänä kesänä ihmiset on kyllä varmasti luonnollisesti auringostakin saaneet D-vitamiinia tankattua :)

      Poista
  3. Käytän ympäri vuoden talvella isompaa annosta kuin kesällä. :)

    VastaaPoista
  4. Mä käytän ympäri vuoden. Talvella säännöllisesti, kesällä otan, kun siltä tuntuu tai muistan :D

    <3: www.thewhat.fi

    VastaaPoista
  5. Mä en oo oikeestaan koskaan käyttänyt, en oo jotenkin kokenut tarpeelliseksi vaikka voishan se etenkin talvella olla ihan hyvä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa kyllä ehdottomasti pistää harkintaan josko talvea kohti mentäessä ottaisi käyttöön :)

      Poista
  6. Aiemmin oon käyttänyt, nyt on jostain syystä jäänyt. Monivitamiineja yleensä popsin, jos jotakin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt syksyä kohti mentäessä kannattaa taas ottaa käyttöön :)

      Poista

Kommentoi, kysy, utele... kaikki kommentit ovat tervetulleita :)

Cryo21

Syntymäpäivälahjana itselleni kävin jo pitkään mielessä olleessa cryohoidossa, joka lupaa esim. luonnollista rasvanpoistoa ilman kirurgiaa. ...

Luetuimmat